sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Päivä, joka oli melkein sateeton

Viikko sitten lauantaina oli Bonfire Night ja iso ilotulitus linnan vierestä. Tosin jo perjantaina ja pitkin lauantaita näkyi kuitenkin raketteja, oli aika kiva tulla perjantai-illalla double deckerin yläkerrassa kotiin kampukselta.

Viime vuonna olin laiska enkä jaksanut raahautua vesisateessa kaupunkiin ketsomaan, mutta tänä vuonna totesin, että on hyvin kätevää asua mäellä. Voi vain kävellä ulos ja on hyvä näköala! Tein tosi hyvää hehkuviiniä evääksi ilotulituksia varten.

Käyttäjän flickzac kuva Flickristä. Vähän väärä kuvakulma, tämä on joelta kun taas mä olin mäellä (ja vuosikin on eri), mutta mä en löytänyt mitään parempaa minkä saisi jakaa.
Tänä vuonna ei satanutkaan, ainoastaan vähän etukäteen (olin päikkäreillä niin ei haitannut.) Täällä muuten sataa joka päivä, enemmän tai vähemmän. Pääsääntöisesti enemmän. En muista koska viimeksi olisi ollut sateeton päivä. Ehkä joskus reilu pari viikkoa sitten?

Ja niin, mikä on Bonfire Night? Mulle ei ole aivan kristallinkirkasta, mutta käsittääkseni ideana on juhlia vallankaappauksen torjumista. Joskus satoja vuosia sitten joku ei tykännyt kuninkaan ja ylähuoneen toimintatavoista (eikä kai uskonnostakaan) ja oli kasannut läjäpäin ruutia sen huoneen alle, missä kuningas ja lordit pitivät istuntoa. Tämä kuitenkin paljastui ajoissa ja ainoa verta ja suolenpätkiä -osastolle menevä tapahtuma oli syyllisen hirtto ja paloittelu. Olin vähän pettynyt kun kuulin ettei mitään räjähtänyt...

1 kommentti:

  1. N. vuosi sitten kommentoin erästä toista blogia näin:
    Kyseessähän on siis ruutisalaliitto (Gunpowder Plot Ruutisalaliitto) (ja tarkemmin englanniksi) vuodelta 1605. Salaliittolaisten tarkoitus oli palauttaa katolisuus Englannin uskonnoksi. Räjäyttäjä ja siis ensiksi kiinnijäänyt salaliittolainen oli Guy Fawkes (suomeksi ja englanniksi).

    VastaaPoista